Wordt 2006 het jaar van Guided Inbound?
We kampen allemaal met teruglopende e-mail open rates en verminderde medewerking aan outbound call campagnes (denk aan Infofilter). Het belang van pure outbound (cold calling) zal daarom verder afnemen in de direct marketing mix.
De klant blijkt veel beter te responderen in event-triggered campagnes (“Oh, u komt als geroepen, ik was me inderdaad deze week aan het ori?nteren?”). Probleem met event triggered campaigns is dat de fysieke mailer, e-mail of belletje meestal nog steeds een paar dagen na het ‘customer event’ bij de klant aankomt.
Het meest effectief is daarom het zogenaamde ‘Guided Inbound’, door Epiphany gepredikt als ‘Inbound Customer Marketing’. Ludo Raets schreef hier al eerder over op Marketingfacts. Hierbij wordt aan de hand van klantprofiel, antwoorden en handelingen van de klant, het op dat moment voor die klant meest relevante aanbod getoond. Online of aan de callcenteragent.
Online kennen we allemaal de verschillende inbound marketing varianten van Amazon?s ‘Customers who viewed this item also viewed…’. Maar we zullen ook steeds vaker merken dat inbound callcenteragents op de juiste toon het juiste aanbod voorstellen. Probeer het maar eens via de KPN Helpdesk. Als je KPN belt voor een vraag over je factuur wordt nadat je probleem is opgelost ongetwijfeld een tip gegeven hoe je met een nieuw abonnement meer kunt besparen.
Wordt 2006 het jaar van Guided Inbound?
Het is natuurlijk erg belangrijk voor de branche dat de klachten van consumenten ergens kunnen worden opgevangen voordat een klant zich afmeldt bij Infofilter.
Wanneer een consument slecht benaderd wordt en zich direct afmeldt voor telemarketing dan is deze voor andere bedrijven ook niet meer bereikbaar.
Het initiatief van de branche verbaast me dan ook niet, maar wat echt zou helpen is de kwaliteit te verhogen en de ferquentie te verlagen.